Stoppa genast planerna på Skagerrakbanan!

Flera kommuner drar sig ur Skagerrakbanan - Kvar finns Uddevalla

Söndag 22 januari 2023

Tåg går vanligtvis på marken. Socialdemokraterna (S), Uddevallapartiet (UP) och Miljöpartiet (MP) i Uddevalla kommun har högtflygande planer för tåg på pelare och en underjordisk station i Uddevalla. Skagerrakbanan, ett bokstavligen högtflygande projekt, är på väg att kraschlanda.

En höghastighetsbana mellan Göteborg och Oslo, med 100 ofinansierade miljarder, för att bygga en tågförbindelse med Bohuskommunernas skattebetalare som garanter. Ett storstilat projekt som det troligtvis varken finns underlag eller ekonomi för. Den förra regeringen ansåg att det inte ens var realistiskt att bygga dubbelspår på Bohusbanan.  Investeringen på drygt 12 miljarder gick inte att få in i Trafikverkets investeringsbudget, meddelades det då.

När staten inte vill investera ska tydligen kommunerna i Bohuslän göra det, enligt entusiasterna Samuelsson (S), Uusitalo (MP) och Hasslebäck (UP). Dåvarande kommunalråden i (UP) och (MP) ingick, i strid mot kommunallagen, ett intentionsavtal med ett statligt kinesiskt järnvägsbolag.

Ett konsortium med Bohuskommunerna och norska kommuner bildades. Nu finns troligtvis bara Uddevalla kvar. Brist på information och inga realistiska möjligheter till finansiering gör att Kungälv, Stenungssund, Munkedal, Lysekil och Strömstad har för avsikt att hoppa av. Markägare och boende längs den planerade sträckan har, under arbetets gång, med oro följt de orealistiska planerna.

Kvar finns Uddevalla, som förutom alla kostnader för projektledare, resor med mera, satt sprätt på fyra miljoner till en konsults bluffakturor.  En konsult som drivit liknande höghastighetsprojekt i andra kommuner.  Dessa kommuner har besinnat sig och insett det orimliga och därför stoppat projekten.

Nu får det vara nog. Stoppa de befängda idéerna om höghastighetsbana genom Bohuslän. Stoppa det ansvarslösa slöseriet med skattemedel. Se till att de begränsade investeringsmedlen används till att rusta upp Bohusbanan och lägg i stället energi på påverkansarbete mot region, riksdag och regering för ett dubbelspår från Göteborg och norrut.

Liberalerna i Uddevalla