Roger Johansson

Kandidat i kommunvalet 2022 Uddevalla

Roger Johansson

Kandidat i kommunvalet 2022 Uddevalla

Född 1953 i Kiruna. Gift, bor i Uddevalla. Statsvetare. Bakgrund i försvarsmakten, major i reserven, pluton- och kompanichef i signaltrupperna, avdelningschef i militärområdesstab och sektionschef i högkvarteret. Krigsplacering upphörde 2000.Verksam i energibranschen. Naturgas i SwedeGas AB, vice vd i energiverkens branschförening, vd för Karlskoga Energi & Miljö AB, vd för Fortum i Danmark, de sista tolv yrkesverksamma åren vd för Uddevalla Energi AB. Projektägare av bygget av Lillesjö kraftvärmeverk och pelletsfabriken.Ordförande i bolagsstyrelser, ordförande i Gustafsbergsstiftelsens direktion, ordförande i två ytterligare stiftelser och några ideella föreningar.Personvald i kommunfullmäktige 2014 och 2018. Ledamot av samhällsbyggnadsnämnden och, efter valet 2018, förste vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.Engagerad i samhällsbyggnad och infrastruktur. Är övertygad om att värna alla människors lika rättigheter och förutsättningar men inte att minoritetsgrupper har särskilda rättigheter. Identitetspolitik är ett intellektuellt haveri.Min politiska drivkraft är att åstadkomma resultat, inte personlig vinning. Efter 30 år som företagsledare och 40 år som officer anser jag mig ha bidragit.

Fem snabba frågor

• Lyssnar gärna på
    Ogillar pop- och rockmusik. Älskar klassisk-, gärna opera, och blåsmusik. Ett nördigt intresse för marschmusik.
  • Tittar gärna på
    Tittar på nyheter och dokumentärer. Måttligt intresserad av teverserier och underhållningsprogram (”På spåret” undantag).
  • Favoritresmål
    Rest mycket i arbetet. Avskyr flygplatser. Numer är nog det viktigaste att avskaffa årets överflödiga månad, november. Då får det bli Spanien och golf.
  • Favoritdryck
    Vatten med bubblor är en höjdare. Därutöver ett gott rött vin och kanske lite frukt. Förädlade äpplen enligt insikten att ”an apple a day keeps the doctor away”.
  • Min bästa bok
    Läser mycket. Hans Roslings bok om hur han lärde sig förstå världen och boken om de tio fakta han, tillsammans med son och sonhustru, skrev, delvis postumt, är ovärderliga.Just nu har jag läst Leif GW Perssons ”Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv”. Kul, kanske inte lika bra som ”Gustavs grabb”, men igenkännande för mig som kommer från ett arbetarhem.

21 januari 2024

Roger Johansson har avlidit

Vi har med stor sorg och saknad mottagit beskedet att vår partikamrat och vän, Roger Johansson, hastigt avlidit vid drygt 70 års ålder. Roger…

070-509 62 10 ...