Socialpolitik - Vår välfärd

GRUNDLÄGGANDE TRYGGHETSSYSTEM

Socialpolitik

Socialliberal politik handlar om att ge varje individ så stora möjligheter att utvecklas och förverkliga sig själv och sina drömmar samtidigt som det finns ett grundläggande trygghetssystem i botten.

Liberalernas politik präglas av incitament för att gå från bidragsberoende till egen försörjning. Vår socialpolitik präglas av frihet under ansvar och förväntningar på den enskilde. Det innebär att stödåtgärder ska gå till den som har behovet av stöd medan exempelvis bidragsfusk ska upptäckas och motverkas tidigt.

Satsa på förebyggande insatser

Vi sätter stort värde i de förebyggande insatserna, till exempel för barn med föräldrar som lider av psykisk ohälsa, barn vars föräldrar har missbruksproblematik, barn som gått igenom svåra skilsmässor och vårdnadstvister eller barn som väntar på uppehållstillstånd för sig och sin familj.

Trygghetsvärdar

Trygghetsvärdar skapar förtroende och trygghet hos ungdomar genom att ställa upp för dem som behöver stöd. Det kan handla om att lyssna, medla, plåstra om eller bara låna ut mobilen. Trygghetsvärdar skapar trygghet genom synlighet.

TUTI – Tidig Upptäckt, Tidig Insats för barn och ungdomar med speciella behov

Vi vill genom ett TUTI-projekt skapa en modell för att tidigt upptäcka barn och ungdomar med speciella behov.
Vi vill att kommunen skall utveckla och följa upp brottsförebyggande metoder och arbetssätt för att minska risken för att unga återfaller i brott. En mer tillgänglig socialtjänst och tidig samverkan med skolan och polis, föreningslivet.

Satsa på behandlingshem för missbrukare av spel och alkohol

Vi har sett vikten av effektiv vård för missbrukare på hemmaplan, i synnerhet för de som
missbrukar spel och alkohol. När det gäller andra typer av missbruk kan det tvärtom vara
bättre att bryta kontakter hemma. Därför vill vi att kommunen satsar mer på
behandlingshem för spel- och alkoholmissbruk nära hemmet.