Se alla

Barn som inte klarar skolan

Nuförtiden omfattar skolplikten alla barn, men det innebär inte att alla barn har rätt till förutsättningar att klara skolan.

Onsdag 14 februari 2024

Alla barn har skolplikt, men långt ifrån alla har rätt förutsättningar att klara skolan. Det kan ta flera år innan ett barn får det stöd det behöver, och under tiden hinner självkänslan ta skada. Därför vill vi Liberaler i Uddevalla stärka elevhälsan redan i förskolan.

Skolan ska inte vara en kamp

Redan i förskoleålder går det ofta att se om ett barn riskerar att få det svårt i skolan. Men trots att det inte krävs en diagnos för att få stödinsatser, dröjer stödet ofta tills en diagnos är ställd – vilket kan ta flera år. Orsakerna är många: brist på resurser, för få specialpedagoger, eller otydliga rutiner. Men det räcker inte att skylla på personalbrist när barn gråter över att de inte klarar skolan.

När ett barn hamnar i skolsvårigheter drabbas hela familjen. Föräldrar kämpar mot ett system som borde vara till för deras barn. Och barnen själva tappar tron på framtiden. Det måste vi förändra.

Liberalerna vill införa tidiga insatser

För att vända utvecklingen föreslår vi två konkreta reformer:

  • Stärk elevhälsan i förskolan och lågstadiet. Vi behöver fler yrkesgrupper – skolsköterskor, kuratorer, psykologer och specialpedagoger – som kan samverka och tidigt identifiera barn i behov av stöd.
  • Obligatorisk NPF-utbildning för all skolpersonal. Det räcker inte att enbart lärarna har kunskap. Alla som arbetar i skolmiljön behöver verktyg för att bemöta barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som ADHD och autism.

Tidiga insatser minskar risk för utanförskap

Barn som inte får rätt stöd löper större risk att hamna i utanförskap eller kriminalitet. Men med rätt hjälp i tid kan vi stärka självförtroendet, förbättra skolresultaten och bygga en starkare framtid – för individen och för samhället.

Liberalerna Uddevalla

FAQ – vanliga frågor

Vad är elevhälsa i förskolan?
Det innebär att barn får tillgång till yrkesgrupper som kan stötta deras psykiska, fysiska och sociala utveckling redan innan de börjar skolan.

Krävs diagnos för att få särskilt stöd i skolan?
Nej, stöd ska ges utifrån barnets behov – inte diagnos. Men i praktiken får ofta bara barn med diagnos rätt hjälp.

Vad innebär NPF-utbildning?
Utbildning i bemötande, förståelse och anpassningar för barn med t.ex. ADHD eller autism.

Varför är detta en liberal fråga?
För att varje barn ska ha friheten att lyckas i skolan – oavsett förutsättningar.

Läs insändaren i sin helhet  HÄR