Barn som inte klarar skolan

Onsdag 14 februari 2024

Nuförtiden omfattar skolplikten alla barn, men det innebär inte att alla barn har rätt till förutsättningar att klara skolan. För vissa barn kan man redan i förskoleålder se att de inte kommer att klara skolan utan extra stödinsatser, men ofta tar det tid innan de får de stödinsatser som de har rätt till.

Det kan ta flera år innan ett barn får en diagnos och i många fall får elever utan diagnos inget extrastöd. Detta trots att det inte krävs en diagnos för att få särskilt stöd i skolan. Orsakerna är många och brist på personal är en av dem. Men det räcker inte att skylla på personalbrist när Sixten, 10 år, gråter för att han inte ser någon framtid för sig själv då han inte klarar av skolan.

Barn som inte klarar skolan löper större risk att hamna i utanförskap och brottslighet. Det tär på hela familjen när föräldrar måste lägga tid och energi på att brottas med skolväsendet för att deras barn ska få den hjälp det behöver och har rätt till. För att inte tala på hur det tär på elevens självkänsla och framtidstro. Därför har vi lagt en motion om att vi vill stärka elevhälsan i förskolan och på lågstadiet så man tidigt kan upptäcka behov av extrastöd.

Vi vill också att all personal inom skolans väggar ska genomgå utbildning i att hantera barn med NPF-diagnoser, så personalen har verktyg att möta dessa elevers behov.

Liberalerna

Uddevalla