Den politiska majoriteten i Uddevalla har inlett märkligt

Tisdag 11 april 2023

Insändare – Bohusläningen:

Bland märkliga beslut finns att kommunens bolag plundras på vinstmedel i form av krav på stora koncernbidrag till Uddevalla Utvecklings AB, menar debattörer.

Den politiska majoriteten i Uddevalla, bestående av Sverigedemokraterna (SD), Moderaterna (M), Uddevallapartiet (UP) och Kristdemokraterna (KD), har inlett mandatperioden med flera märkliga och utmanande beslut. Den har också visat att den är beredd att köpa UP:s stöd med andras, alltså kommuninnevånarnas, pengar.

Då UP:s Christer Hasslebäck av uppenbara skäl inte kunde komma i fråga som kommunalråd fick majoriteten ”fixa” hans försörjning på annat sätt. Genom att utse honom till ordförande i kommunens koncernmoderbolag Uddevalla Utvecklings AB och införa ett nytt arvode på 550 000 kronor per år i fyra år löstes problemet. Det utmanande är att uppdraget tidigare ingått i något av kommunalrådens uppgifter utan särskilt arvode. Från 0 till 550 000 kronor (2,2 miljoner kronor för fyra år plus sociala avgifter!) är en procentuell höjning som är oändlig.

Beslutet har man försökt smussla fram genom att ta det i kommunstyrelsens personalutskott, vilket strider mot kommunens regler, och inte i kommunfullmäktige, som är den instans som beslutar om bland annat nya arvoden. Vi har därför överklagat beslutet till förvaltningsrätten.

Bland andra märkliga beslut där Hasslebäck och majoriteten är inblandad finns att kommunens bolag plundras på vinstmedel i form av krav på stora koncernbidrag till Uddevalla Utvecklings AB. Uddevalla Energi lämnar halva sin vinst, 50 miljoner kronor, Uddevalla hamn tio miljoner kronor. Uddevalla Energi tvingas nu låna för att klara nödvändiga investeringar, liksom hamnen.

Vad ska Hasslebäck, och majoriteten, använda pengarna till? Enligt ett uttalande i förbigående i februari från kommunfullmäktiges talarstol ska han tydligen driva ett kommunalt fastighetsbolag. Några beslut i kommunfullmäktige om att omvandla moderbolaget till fastighetsbolag finns inte, lika litet som att bilda något nytt.

För att göra det möjligt att plundra kommunens bolag så att Hasslebäck får kapital att leka med har kommunstyrelsen sett till att bolagens ägardirektiv ändras av kommunfullmäktige. Däremot anses inte ett fastighetsbolag vara av den betydelse som kräver ett fullmäktigebeslut. Ännu ett märkligt, utmanande och ansvarslöst agerande.

Roger Johansson (L),

före detta vd Uddevalla Energi AB