Förslaget om att ta bort bidragen föll inte i god jord

Tisdag 28 mars 2023

Kultur- och Fritidsnämnden (Kulf) i Uddevalla har ett sparbeting på 2 miljoner. Lättlöst tyckte den politiska majoriteten med den moderate ordföranden i spetsen och föreslog att man helt tar bort bidragen till studieförbunden. Nu föll inte detta i god jord och inte ens inom majoriteten kunde man svälja ett sådant förslag.

Det finns tio studieförbund i Sverige som får bidrag från Folkbildningsrådet som fördelar statsbidrag. Bakom studieförbunden står olika folkrörelser som till exempel politiska partier. Förbunden anordnar cirklar, möten, projekt och evenemang och är Sveriges största mötesplats för bildning och kultur. Liberalerna bildar tillsammans med Centerpartiet och LRF Studieförbundet Vuxenskolan med anor över 100 år tillbaka i tiden.

Målsättningen är att ge många människor i hela Sverige möjlighet att utvecklas genom folkbildningsverksamhet och SV, Studieförbundet Vuxenskolan har i Uddevalla ett digert program inom bland annat ekonomi, data och media, hälsa och välbefinnande. Man medverkar också vid olika former av föreläsningar och seminarier och övriga föreningslivet får dessutom hjälp vid olika former av aktiviteter.

Folkbildningsrådet har, med all rätt, fått kraftig kritik för att inte tagit tag i bidragsfusket som florerat under många år. När en granskning skulle göras fick rådet i uppdrag att granska sig själva vilket måste betecknas som anmärkningsvärt. Liberalerna påpekade att ”det fanns starka indikationer att medel från rådet gick till extremistiska rörelser”. Partiet ställer sig alltså positivt till studieförbundens verksamhet bland annat för att folkbildning gynnar gemenskapen hos befolkningen. Däremot lämnar kontrollen av de utbetalade medlen mycket övrigt att önska, en inte helt ovanlig företeelse när det gäller statliga medel. Det verkar med andra ord vara en slentrianmässig utbetalning.

Om anledningen till ordföranden i (Kulf:s) var att skapa en debatt kring studieförbunden, dess ekonomi och verksamhet, så välkomnar vi den. Däremot kan vi omöjligt stödja ett borttagande av det kommunala bidraget och att det skulle kunna ske utan någon som helst konsekvensanalys.

Liberalerna Uddevalla