Se alla

Ge undersköterskor metodhandledning – det lyfter hela äldreomsorgen

Fredag 29 augusti 2025

För att kunna utföra ett arbete av hög kvalitet krävs inte bara rutiner utan det krävs också tid för reflektion, handledning och stöd i yrkesrollen, menar debattören.

Generellt sett finns det två huvudproblem inom äldreomsorgen: brist på kvalitet och brist på undersköterskor. Kvalitén varierar och det har till och med funnits exempel på vanvård. Metodhandledning är ett kraftfullt verktyg för att säkra kvalitet, arbetsmiljö och rekrytering.

Vi talar ofta om individanpassning, trygghet och personliga mål men hur ofta får de som arbetar närmast de äldre, tid och stöd att verkligen samtala om hur omsorgen kan formas för varje individ?

Undersköterskorna är den yrkesgrupp som bär upp vardagen i våra vård- och omsorgsboenden, hemtjänstgrupper och korttidsboenden. De arbetar nära, lyhört och ofta under stor press. För att kunna utföra ett arbete av hög kvalitet krävs inte bara rutiner utan det krävs också tid för reflektion, handledning och stöd i yrkesrollen. Forskning från bland annat Karolinska Institutet visar att metodhandledning ökar undersköterskornas trygghet i yrket, stärker det etiska förhållningssättet och minskar stress. Det handlar om strukturerade samtal som ger möjlighet att bearbeta svåra situationer, dela erfarenheter och tillsammans finna lösningar i en ofta komplex vardag.

Att uppnå individens personliga mål i vardagen är centralt i socialtjänstlagen och i den värdegrund som äldreomsorgen vilar på. Men detta kräver mer än fina ord. Personalen måste få möjlighet att ställa rätt frågor, lyssna, reflektera och ibland ompröva invanda arbetssätt. Metodhandledning skapar just det utrymmet. När en undersköterska får stöd för att i mötet med äldre personer nå individuellt unika mål i vardagen, eller hur man hanterar konflikter i teamet, då ökar kvalitén och tryggheten i vården och undersköterskans yrkesstolthet.

Samtidigt som intresset för utbildningar inom vård- och omsorgsyrken minskar står vi inför stora pensionsavgångar och en relevant fråga är, hur attraktivt upplevs yrket? Här har metodhandledning en nyckelroll. När arbetsgivaren erbjuder ett sammanhang där reflektion, utveckling och samarbete är en del av vardagen, då stiger både statusen och engagemanget. Det handlar alltså om vilken yrkesidentitet vi erbjuder.

Metodhandledning är en investering i trygghet, kvalitet och framtidstro för både personal och omsorgstagare och bör bli en självklar del av äldreomsorgen. När personalen får rätt stöd att växa i sin yrkesroll då växer kvalitén i omsorgen och vår kommun blir en bättre plats både för att åldras och arbeta i.

Torsten Torstensson

Liberalerna Uddevalla