Havsbaserad vindkraftspark – Positiva som negativa aspekter bör föras fram!

Liberalerna är tveksamma till att lägga skattepengar på denna typ av lobbyverksamhet, menar skribenten.

Torsdag 6 juli 2023

Den regering där bland andra Liberalerna ingår har gett i uppdrag till Länsstyrelsen i Västra Götalands län att utreda möjligheten att etablera en havsbaserad vindkraftspark utanför Bohuslän. Oavsett vad man tycker om vindkraft är detta beslut taget av samma regering där även flera av majoritetens partier ingår.

Beslutet som togs förra veckan, att majoriteten beslutat att tjänstepersoner i kommunen ska utöva påverkansarbete, handlar för vår del inte om vindkraftens varande eller icke varande. Det handlar om huruvida Uddevalla kommun ska bedriva en lobbyverksamhet i syfte att enbart föra fram negativa aspekter på havsbaserad vindkraft, som inte kommer att vara belägen inom kommunens gränser.

Liberalerna är tveksamma till att lägga skattepengar på denna typ av lobbyverksamhet, i synnerhet i dessa tider. Kommunen har möjlighet att påverka ett framtida beslut om vindkraftspark genom att yttra sig till Länsstyrelsen, dels i egenskap av kommun, dels genom de organisationer som kommunen är en del av.

Vi menar alltså inte att kommunen ska lämna fritt fram för havsbaserad vindkraft utan alla aspekter, såväl positiva som negativa, bör föras fram. Dock inte genom en kommunalt finansierad lobbytjänsteperson.

Liberalerna Uddevalla