Liberalerna vill ha förenklad bygglovsprocess inte höjda taxor

Onsdag 1 november 2023

I en lågkonjunktur där småföretagare, i synnerhet i byggbranschen, riskerar att slås ut, menar Liberalerna Uddevalla.

Liberalerna Uddevalla tycker att det är bra att man gör bygglovstaxan mer förutsägbar och transparent, men vi oroas av hur resultatet av nya bygglovstaxan kommer att påverka kommuninvånarnas privatekonomi, men också mindre byggföretags förutsättningar, inte minst på landsbygden. I en lågkonjunktur där småföretagare, i synnerhet i byggbranschen, riskerar att slås ut, ska inte vi som kommun bidra till att göra deras förutsättningar sämre.

Enligt Sveriges kommuner och regioner kostade ett genomsnittligt bygglov för en nybyggnation av ett enbostadshus utanför planlagt område 32 940 kronor, år 2022. I den styrande majoritetens förslag för år 2024 kostar motsvarande bygglov 46 000 kronor. Avgiften motiveras utefter självkostnadsprincipen, det vill säga att medborgaren ska betala det som handläggningen kostar. Men varför kostar det mer att handlägga ett bygglov för enbostadshus utanför planlagt område i Uddevalla? Går det verkligen åt nästan en hel arbetsvecka där handläggaren tar ut en kostnad på 1 165 kronor i timmen för att endast granska handlingar? Det stora jobbet görs ju av den som söker bygglov för att ta fram underlag enligt kommunens mycket omfattande kravspecifikation om vad de ska innehålla. Om det verkligen går åt en hel veckas granskning av handlingar för en nybyggnation av ett hus på landsbygden, är det rätt prioriterat av nämnden eller bör man istället jobba för en förenklad bygglovsprocess?

I nya bygglovstaxan föreslås alltså en avsevärt ökad intäktsbas när det gäller att finansiera samhällsbyggnadsförvaltningen via bygglovsavgifter från medborgarna. Å andra sidan konstaterar vi att de stora aktörerna får en avsevärd minskad avgift för handläggning av de riktigt stora byggprojekten. En tydlig förflyttning av finansieringen av förvaltningen och dess tjänstemän håller alltså på att ske där kostnaden förskjuts och i större omfattning hamnar på privatpersoner och småföretagare.

I kompassriktningen för Uddevallas strategiska plan kan vi läsa att ”vi kommer att ta ansvar för hela Uddevalla kommun, eftersom vi vill att hela kommunen ska leva”. Med föreslagen taxa kan man dessvärre ana att de stora exploatörerna verkar kunna leva väldigt gott på bekostnad av den genomsnittliga medborgaren i Uddevalla. Detta var definitivt inte vad den styrande majoriteten gick till val med för drygt ett år sedan.

Liberalerna Uddevalla

Bild: Bohusläningen – Jonas Johansson