Oppositionen kritisk mot odemokratiska beslut i Uddevalla

Måndag 11 mars 2024

Men vi i den politiska oppositionen reagerar starkt emot beslut som inte visar respekt för våra demokratiska lagar, menar debattörer.

Den politiska majoriteten i Uddevalla, SD, M, KD och UP, har fattat ett antal beslut som vi från oppositionens sida inte anser är bra för Uddevalla. Men så fungerar det i en demokrati, att den som får majoritet i ett val får bestämma.

Men vi i den politiska oppositionen reagerar starkt emot beslut som inte visar respekt för våra demokratiska lagar.

Kommunstyrelsens ordförande Martin Petterson fattade i somras ett delegationsbeslut om att meddela nätverket ICORN att Uddevalla inte ska ta emot några fler förföljda kulturutövare. Skälet uppgavs vara att kommunen inte har råd med de cirka 300 000 kronor som Pettersson själv anger att det kostar. Men Västra Götalandsregionen bidrar till kostnaden, så det handlar om en betydligt lägre kostnad, som inte är i närheten av de 450 000 kronor som anslagits till lobbyverksamhet emot vindkraft. Beslutet om ICORN fattades enligt Pettersson för att det var bråttom. Något som förvaltningsrätten efter överklagande av Anneli Högberg S fastslog att det inte fanns fog för.

Kommunstyrelsen beslöt att Uddevalla ska driva ett korståg mot vindkraft i Bohuslän och anslog 450 000 kronor till en extern konsult för kampanjen. Detta trots att aktuella havsbaserade vindkraftsparker inte berör Uddevalla. Förvaltningsrätten upphäver kommunstyrelsens beslut för att det överskrider den kommunala kompetensen.

Tredje beslutet som förvaltningsrätten upphävt var att införa ett årsarvode till Christer Hasslebäck UP för ordförandeposten i Uddevalla Utvecklings AB, tidigare oavlönat. Beslutet fattades i personalutskottet och överklagades av Stefan Skoglund S. Förvaltningsrätten fastslår att personalutskottet endast kan justera arvoden och ett icke existerande arvode kan därför inte höjas till drygt en halv miljon.

Två av dessa tre ärenden hade kunnat skötas och genomföras på ett öppet och demokratiskt sätt med beslut och debatt i rätta instanser, i fallet ICORN i kommunstyrelsen och årsarvodet i kommunfullmäktige. Men majoriteten väljer beslut som minimerar insyn och transparens, som att nu välja att ändra i reglementet för att slippa en öppen debatt om arvodet i fullmäktige. Det tredje, lobbyverksamheten, borde överhuvudtaget aldrig beslutats.

Oppositionen kommer att fortsätta granska majoritetens för vi accepterar inte att beslut fattas som inte respekterar våra demokratiska lagar.

Maria Johansson gruppledare L, Paula Berger gruppledare S, Camilla Johansson gruppledare C, David Höglund Velasquez gruppledare V, Jarmo Uusitalo gruppledare MP