Personal i skolan ska ha gått utbildning om NPF-diagnoser

Lördag 23 mars 2024

Ett barn som inte får stöd och hjälp i ett tidigt stadium riskerar att hamna i utanförskap och i värsta fall även i brottslighet, menar debattörer.

I juli 2023 lämnade Liberalerna Uddevalla in en motion om att vi vill stärka elevhälsan även i förskolan och lågstadiet. Bakgrunden till vår motion är att det tar alldeles för lång tid för barn att få den hjälp och stöd som de behöver för att klara skolan. Ett barn som inte får stöd och hjälp i ett tidigt stadium riskerar att hamna i utanförskap och i värsta fall även i brottslighet.

Men detta är bara en av alla de insatser som är nödvändiga för att barn med särskilda behov ska känna sig trygga i skolan. Barn i skolan möter annan skolpersonal än lärare och vi tycker att det är viktigt att all personal har kunskap om hur man bemöter till exempel barn med NPF-diagnoser på bästa sätt. Därför begärde vi, i vår motion, också att all personal inom skolans väggar ska ha genomgått utbildning om NPF-diagnoser, för att ha verktyg så de kan möta dessa elevers behov.

Vi blev väldigt glada när vi sedan läste Anneli Högbergs och Socialdemokraternas motion och insändare om att NPF-säkra skolorna. Vi saknar visserligen ett konkret förslag från S, men tror att vårt förslag med utbildning för all skolpersonal är ett sätt att skapa denna NPF-säkring.

Maria Johansson (L),
gruppledare