Bygg Uddevallas nya ridhus vid Sunds herrgård – Bohusläningen 18 mars, 2023

Släpp tanken på ett luftslott och bygg en enklare ridanläggning – det är uppmaningen från Liberalerna i Uddevalla. Partiet vill att kommunen skrotar planerna på Bratteröd och i stället bygger ridhus på en annan plats.

Lördag 18 februari 2023

Uddevalla kommuns ambitioner att förse ridsporten med en samlad och modernare anläggning har debatterats i flera år. Utredningar har visat att nuvarande ridhus behöver renoveras.

Senast presenterades en förstudie om hur det kunde bli att bygga ett stort ridcentrum vid Bratteröd, något som Bohusläningen har skrivit om. Investeringen bedöms kosta 241 miljoner kronor. Driften beräknades till cirka en miljon kronor i månaden, inklusive kostnader för bland annat personal och foder samt värme och vatten.

Det här ställde sig dock ordförande i kultur- och fritidsnämnden, Gösta Dahlberg (M), skeptisk till. Det blir helt enkelt för dyrt. ”Jag ser det inte framför mig. Det är rätt omfattande och stora pengar”, sade han till Bohusläningen.

Förstudien och kostnaderna har fått Liberalerna att agera. Partiet sitter i oppositionen och begär nu i en motion till kommunfullmäktige att planerna på ridhus på Bratteröd slängs i papperskorgen.

”Vi vill att Uddevalla kommun släpper tanken på ett luftslott och i stället bygger en bra, funktionell och modern anläggning i Uddevalla kommun”, skriver de bland annat i motionen.

Liberalerna vill bygga billigare och snabbare

Skälet är kostnaderna, beskriver Liberalernas gruppledare i kommunfullmäktige, Maria Johansson, för Bohusläningen.

– Jag ser framför mig en fungerande ridanläggning med utrymme för hästar, manege och paddock. Ridsporten är tacksam för vad den får och inte bortskämd med att kräva. Det behövs inte lyxiga utrymmen för läxor, konferens och veterinär som det sägs i utredningen. Det behövs plats för att sköta hästar och uppfylla lagkraven, säger Maria Johansson.

– Man kan börja där så att det blir byggt, och så kan man ta mera i ett senare skede om det behövs, säger hon vidare.

Har Liberalerna satt någon prislapp som ni menar är rimlig för en ny anläggning?

– Nej. Men det borde kunna bli betydligt billigare, säger Maria Johansson.

Wiveca Ström – Bohusläningen