Vänsteropposition vill fortsätta betala till Fairtrade

Insändare: Fairtrade innebär inte, namnet till trots, att handeln är rättvis eller att annan handel inte är det.

Onsdag 1 mars 2023

Efter att Uddevalla kommuns politiska majoritet beslutat att kommunen ska lämna ”Fairtrade”-certifieringen, protesterar vänsteroppositionen Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet. Den vill att kommunen ska fortsätta att betala avgifter till Fairtrade, ägt av LO och Svenska kyrkan, avsätta resurser till marknadsföring av Fairtrade och göra dyrare inköp än nödvändigt av livsmedel från Fairtrade.

Fairtrade innebär inte, namnet till trots, att handeln är rättvis eller att annan handel inte är det. Fairtradekonceptet med mininivåer till fattiga bönder i produktionsländerna har länge ifrågasatts av ekonomer vid skilda lärosäten i världen.

I en studie, bland många andra, från 2014 påvisade forskare vid ett brittiskt universitet (SOAS) att Fairtradekollektiv i Etiopien och Uganda hade sämre löner och villkor för sina arbetare än arbetarna vid andra jämförbara jordbruk utan Fairtradecertifiering.

Fairtrademärkningen är ett sätt att vilseleda konsumenterna och att med skattemedel gynna LO och Svenska kyrkan genom certifieringsavgifter och högre inköpskostnader. Kommuner ska inte sponsra företag och organisationer. Fairtrade är ingen kommunal angelägenhet utan slöseri med skattemedel.

För Uddevalla kommun är det viktigt att prioritera lokalproducerat när det är möjligt. Kommunen ska inte lägga skattemedel på onödiga certifieringsavgifter eller dyrare inköp för att gynna LO och Svenska kyrkan.

Liberalerna i Uddevalla