Vi i Liberalerna Uddevalla är redo för oppositionsroll!

Torsdag 8 december 2022

Insändare Bohusläningen:

Direkt efter valet kände vi stor förtvivlan och uppgivenhet över vårt valresultat, menar debattörer.

Även om valet var avgjort den 11 september kan de senaste månaderna för vår del liknas vid en berg- och dalbana. Direkt efter valet kände vi stor förtvivlan och uppgivenhet över vårt valresultat; vi halverade vårt mandat i kommunfullmäktige och skulle inte av egen kraft få representation i någon av kommunens nämnder eller bolag med mera. Tyvärr har vi bara oss själva att skylla, vi var inte tillräckligt tydliga med vår politik och varför Uddevallas invånare ska rösta på oss. Men vi vill så mycket mer, vi vill visa Uddevallaborna vad Liberal politik kan ge.

Den senaste tiden har präglats av förhandlingar om valteknisk samverkan, det vill säga inte någon uppgörelse om politiskt samarbete utan en samverkan om vilka politiska uppdrag oppositionen ska få. Vi är glada att kunna meddela att genom detta avtal med övriga oppositionspartier så får Liberalerna ledamots- eller ersättarplatser i samtliga nämnder, inklusive kommunstyrelsen. Vi får också behålla våra representanter i revisionen, Uddevalla hamn och Uddevallahem.

Vad innebär detta för Liberal politik i Uddevalla? Vi kommer att fortsätta att kämpa för Liberalism, individens frihet, företagsklimatet, föreningslivet och mycket mer i sann Liberal anda. Vi har under hela valrörelsen varit öppna för att samarbeta med alla partier i enskilda sakfrågor och det vallöftet kommer vi att hålla. Stora frågor måste förankras på en betydligt bredare front än tidigare, för att inte få fler badhusfrågor eller medborgarhusfrågor. Vi kommer att ta vår roll som det enda borgerliga oppositionspartiet på största allvar.

Styrelsen för Liberalerna Uddevalla